Hoe kom ik aan Twitter volgers?
Ik heb al eerder geschreven over mijn Twitter strategie. In deze beschrijving ging het vooral over:
– Waarom zit ik op Twitter?
– Wie volg ik wel en wie niet?
– Hoe genereer ik werk uit Twitter?
– Wat is de inhoud van mijn tweets?
In deze blog wil ik uiteenzetten hoe ik aan volgers kom en hoe ik ze bind. Op dit moment heb ik zo’n 1220 volgers en volg ik zelf zo’n 690 tweeps.
Om maar met de deur in huis te vallen; ik trek me niets aan van zogenaamde strategieën van Social Media goeroes. Enerzijds ben ik daar te eigenwijs voor, ik vind liever zelf uit wat voor mij werkt en wat niet. Anderzijds geloof ik niet in één strategie voor iedereen.
Een belangrijk punt dat ik ook al aanhaalde in mijn Twitter strategie; iedereen wil graag veel volgers. Ik ook, maar ik heb liever 200 volgers die me ook daadwerkelijk volgen dan 2000 volgers die volgers ‘sparen’ omwille van het aantal. Zelf heb ik liever 200 tweeps in mijn timeline die ik interessant vind dan 2000 tweeps die me maar gedeeltelijk boeien.
Ik geef je een kijkje in mijn eigen keuken, dat hoeft niet jouw keuken te zijn. Pik er de punten uit die je aanspreken, die bij je passen en experimenteer daarmee. Kijk hoe het uitpakt en of je de voor jou prettige en effectieve mix kunt vinden.
Laat ik beginnen met wat ik niet doe op Twitter:
Over gaan volgen of terug volgen:
- Een account gaan volgen, enkel omdat ik hoop dat diegene me terug zal volgen;
- Een account terug volgen, enkel omdat ik vrees dat hij of zij me anders na enkele dagen weer ontvolgt.
De herkomst van mijn tweets:
- Ik besteed mijn tweets niet uit aan derden;
- De Social Media platforms waarop ik actief ben heb ik niet klakkeloos aan elkaar gekoppeld. Ik ben actief op Facebook, Foursquare, Getglue en ik gebruik de Soundhound App, maar ik stuur berichten vanuit deze accounts alleen door naar Twitter als het aansluit bij de rest van mijn timeline. Zo zal ik een Foursquare checkin bij een dierenwinkel niet doorzetten naar Twitter, maar een checkin op een locatie waar ik met een tweep of zakenrelatie heb afgesproken wel, en dan voorzien van commentaar.
De inhoud van mijn tweets:
- Ik verstuur geen tweets over onderwerpen die me niet boeien, ook niet als ik bij voorbaat weet dat ze wel goed zouden scoren;
- Ik stel geen vragen om aandacht te trekken of vragen waarvan ik weet dat Google het antwoord erop heeft;
- Je zult van mij zelden berichten zien waarin ik in de ochtend meld waar ik mijn dag zoal mee zal gaan vullen, bij wijze van oplezen van mijn agenda. Ik vertel liever achteraf als ik wat bijzonders heb meegemaakt, voor zover dat voor mij en mijn volgers het vermelden waard is;
- Je zult geen berichten van mij lezen die enkel geplaatst zijn om te benadrukken wat voor werk ik doe of welke skills ik beheers. Geen “Kijk mij nou eens goed zijn” of “Mocht het je zijn ontgaan, ik ben webbouwer, dat je het even weet”;
- Er wordt niet getwitterd over klanten, uitgezonderd toevoegingen aan mijn portfolio.
Andere dingen die ik niet doe op Twitter zijn:
- Ik gebruik Twitter niet als chatbox; als ik vermoed dat een discussie verder gaat dan enkele over en weer berichten dan stap ik over op DM’s of e-mail;
- Er worden geen berichten met links doorgezet zonder dat ik de link heb gecheckt en de achterliggende informatie heb bekeken;
- Ik klaag niet. Dat wil niet zeggen dat ik nooit wat te klagen heb, maar ik blijf positief of ik Twitter niet.
Wat doe ik dan wel?
Ik zorg voor voldoende interactie:
- Ik reageer altijd op mentions en DM’s. Ik maak gebruik van de Boxcar App en dat werkt soepel. Bij mentions, DM’s, nieuwe volgers en berichten die door anderen worden bewaard als favoriet krijg ik een notificatie, al of niet met geluidsignaal;
- Als ik hulpvragen zie in mijn timeline waarbij ik vermoed of weet dat ik kan helpen, dan reageer ik, tenzij ik zie dat er al voldoende reacties zijn of de vraag al is beantwoord;
- Ik reageer op berichten die me opvallen en die bij mij een spontane reactie oproepen. Frequentie per tweep is wisselend, maar de mate van interactie regelt zich vanzelf.
Over de inhoud van mijn tweets:
- Ik Twitter over onderwerpen die volgers vertellen waar mijn interesses liggen. Die zijn divers, maar consistent. Het gros van mijn interesses staat in mijn bio, deze opsomming is niet limitatief. Aangezien ik bij het verzenden van tweets geen rekening houd met de ‘score’ of ‘kans op RT’s’ in mijn timeline hoef ik over mijn onderwerpen niet na te denken. Ze spreken me aan of niet;
- Ik deel kennis. Doorgaans zijn dat berichten die verwijzen naar artikelen waarin ik tips geef over webzaken. Daarover later meer;
- Mijn tweets als geheel geven een beeld van mij als persoon. Ik doe me niet anders voor dan ik ben, ik merk dat dat ‘gelijkgestemden’ aantrekt;
- Als ik zelf ergens niet uitkom of een vraag heb, schroom ik niet die op Twitter te stellen. Doorgaans heb je sneller antwoord dan je kunt vermoeden.
Hoe ga ik om met berichten van degenen die ik volg?
- Ik volg degenen die ik volg, dat wil zeggen, ik lees niet alles maar wel veel. Als ik bloggers volg, lees ik het merendeel van de gepubliceerde artikelen. Verder lees ik wat mijn tweeps bezighoudt, zowel zakelijk als privé;
- Om mijn timeline efficiënt te kunnen ‘volgen’, gebruik ik lijsten. Daarin rubriceer ik mijn volgers naar interessegebied of beroep, net wat het beste past. Zo heb ik een lijst ‘Social Media’ waarin alle tweets terecht komen over dit onderwerp. Dat leest veel sneller dan dat onderwerpen door elkaar staan.
Hoe formuleer ik tweets?
- Als er een tweet van iemand anders wordt geretweet vermeld ik altijd de afzender, tenzij de afzender dezelfde is als de bron van de link. Bij berichten die afkomstig zijn van veel bezochte websites als Frankwatching, Webwereld en Hyped laat ik het account achterwege.
- Ik verwoord mijn tweets op mijn eigen manier. Zo ga ik op mijn manier om met hashtags, gebruik ik soms emoticons, en vermeld ik bepaalde delen van mijn bericht tussen sterretjes. Ik vind het leuk om mijn berichten daarmee een stukje eigen identiteit te geven;
- Als ik volgers wil triggeren een bepaald bericht, meestal een link of een volgtip, te lezen dan formuleer ik mijn bericht ‘slim’. Ik gebruik humor, of formuleer de tekst zodanig dat duidelijk is waar de link over gaat en dat voldoende nieuwsgierigheid wordt opgewekt om de bijgevoegde link aan te klikken;
- Qua opbouw probeer ik zoveel mogelijk de tweet te laten beginnen met de boodschap of vraag zelf, gevolgd door hashtag(s) en eventuele bron;
- Ik probeer tweets zo bondig mogelijk te houden, dat leest makkelijk en geeft meer ruimte voor een RT voorzien van commentaar.
Overige aandachtspunten:
- Ik Twitter als persoon en gebruik dan ook een foto als avatar. Ik heb dus een ‘gezicht’;
- Als iemand mij gaat volgen stuur ik geen automatische DM. Dat vind ik niet sociaal, liever stuur ik een mention in mijn eigen stijl, soms vergezeld van een opmerking over de bio, website of avatar van de volger;
- Als ik zie dat bepaalde volgers mijn berichten regelmatig doorzetten, ben ik eerder geneigd om berichten van hen door te zetten die mij minder aanspreken. Dat zie ik als een kwestie van geven en nemen, van gunnen;
- Als het even kan bedank ik voor een RT.
Hoe ziet mijn groep volgers eruit?
Net zo divers als het regiment aan onderwerpen waarover ik Twitter. Ik weet dat er volgers zijn die me volgen vanwege tweets in een specifieke categorie, maar er zijn ook volgers die de diversiteit op prijs stellen. Dat is goed af te leiden uit de reacties op mijn berichten en de berichten die worden doorgezet.
Kennis delen
Zoals eerder aangehaald wil ik op dit punt een toelichting geven. Ik constateer dat kennis delen erg gewaardeerd wordt. Komt goed uit want ik schep daar zelf genoegen in. Ik geef daarmee kennis prijs waarmee mensen buiten mijn vakgebied zelf aan de slag kunnen.
Er is me vaak gevraagd waarom ik dat doe. Tenslotte laat ik daarmee de kaas van mijn brood eten?
Ik zie dat anders. Mensen die graag zoveel mogelijk zelf doen gaan toch op zoek naar de informatie die ze daarvoor nodig hebben. Die doelgroep is een andere dan degenen die de bouw of beheer van een website graag uitbesteden. Los van dat heb ik er een hekel aan om mensen opzettelijk dom te houden op simpele punten. Je kunt erg gewichtig en mystiek doen over hoe je zelf zaken realiseert, maar waarom zou je daarmee beletten om het iemand zelf te laten proberen? Om de schijn hoog te houden dat je met enorm complexe zaken in de weer bent? Of om de ander bij voorbaat in stilte te zeggen “dat kun je toch niet”?
Kortom, ik deel tips en ‘how to’s’ om anderen de kans te geven het zelf te doen. Deze artikelen zijn geschreven in gewone mensen-taal, zo nodig geïllustreerd met screenshots.
De uitwerking van deze aanpak is verrassend. Door kennis te “geven” en de bereidwilligheid om een handje te helpen als iemand iets zelf niet voor elkaar krijgt word je gezien als (ervarings)deskundige. En juist dat levert me werk op, al heb ik dat vooraf niet aan zien komen en is dat ook niet de aanleiding geweest om zo met deze kwestie om te gaan.
Conclusie
Als ik het antwoord op de vraag “Hoe kom ik aan volgers en hoe bind ik ze?” kort zou samenvatten, springen de volgende punten er uit:
- Wees jezelf, doe je niet anders voor dan je bent;
- Zorg voor eigen bijdragen waar volgers wat aan hebben, zoals blogs, bijzondere artikelen of video’s die je vindt op het web;
- Sociaal zijn is geven en nemen;
- Probeer met de inhoud van je tweets iets unieks aan te bieden, prachtige voorbeelden hiervan vind ik @AnjaFeijen met de #coupetweet en #StraatTweet en de briljante ‘spelen met taal’-tweets van @GertdeKievit.
Prima blog, kan me helemaal vinden in jouw Twitter strategie!
Je verteld van alles en bent heel expliciet tot dat het gaat om het
Concreet vertellen over hoeveel opdrachten en hoeveel omzet je
Je hebt gemaakt door het toepassen van deze strategie.
Vriendelijke groet, Tadek Solarz
Klopt, dat blijkt in de praktijk ook lastig meetbaar omdat online en offline ‘bewegingen’ elkaar overlappen, wat maakt dat het krijgen van opdrachten niet altijd enkel te koppelen is aan social media. Los van dat spelen veel meer factoren dan alleen social media een rol als het gaat om de cijfers. Mijn cijfers zijn voor anderen dan ook niet zo relevant.