Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Zoekmachineoptimalisatie is optimalisatie ten behoeve van een goede vindbaarheid in zoekmachines als Google. Wordt ook wel SEO genoemd, wat staat voor Search Engine Optimization.
Zoekmachineoptimalisatie houdt in dat je je website beter vindbaar maakt in zoekmachines als Google. Er zijn veel verschillende technieken om dat te realiseren, zowel binnen je website (‘on-site’) als erbuiten (‘off-site’).
Trefwoordenonderzoek
Voordat we met zoekmachine-optimalisatie aan de slag gaan starten we met een trefwoordenonderzoek. Je zult eerst moeten weten op welke keywords je je moet gaan focussen om zichtbaar te worden, hoog in de zoekmachine-resultaten, en de concurrentie achter je zien te houden. Daarbij wordt gefocust op short-tail keywords maar vooral op long-tail keywords. Dat laatste zijn trefwoorden combinaties van meerdere worden. Zo kun je zoeken op bijvoorbeeld ‘koffie’ (short-tail) of op ‘fairtrade koffie arabisch’ (long-tail).
On-site zoekmachine-optimalisatie
Binnen je eigen website zorgen we ervoor dat deze optimaal is uitgerust met informatie die zoekmachines gebruiken om de website te indexeren, rubriceren en goed te ranken op relevante trefwoorden. Voordat we daarmee aan de slag gaan voeren we een trefwoordenonderzoek uit.
Off-site zoekmachine-optimalisatie
Met off-site optimalisatie (buiten je website) wordt bedoeld dat je technieken toepast om meer bezoekers naar je website te krijgen. Denk aan linkbuilding, Google Adwords, etc.
Zoekmachine optimalisatie is een arbeidsintensief proces en een aanpak op meerdere fronten vraagt doorgaans enkele maanden voor de eerste resultaten zichtbaar worden. Bovendien zul je er doorlopend aandacht aan moeten blijven besteden. De concurrentie zit ook niet stil dus je zult doorlopend je posities / prestaties moeten monitoren en bijstellen.
Voor het optimaliseren en monitoren worden uiteraard handige hulpmiddelen gebruikt. Google Search Console is het startpunt. In die omgeving voeg je je website als ‘property’ toe. Dat is niet alleen ten behoeve van de zoekmachineoptimalisatie maar ook om crawl-resultaten te monitoren.