Wie eerder op zoek was naar een websitebouwer zal het volgende verhaal bekend in de oren klinken. Meer regel dan uitzondering, blijkt uit de praktijk.
Je wilt graag een nieuwe website en hebt een beeld van wat het ongeveer moet worden. Je hebt voorbeelden gezien van websites die je aanspreken en op een rijtje gezet wat er allemaal in moet. Tijd voor een paar offertes!
Offertes? Puzzels!
Je vraagt offertes op bij verschillende partijen, tenslotte wil je wel kunnen vergelijken. Wensen worden doorgesproken en na verloop van tijd heb je meerdere offertes in huis. En dan kom je erachter dat:
- in elke offerte een andere oplossing wordt aangeboden;
- prijzen nogal uiteen lopen;
- de offerte niet duidelijk is en bol staat van de technische termen.
Hoe komt dat?
- de gewone-mensen-taal van de klant wordt niet goed vertaald naar het vakjargon van de websitebouwer en vice versa;
- er wordt niet goed doorgevraagd, waardoor de oplossing niet goed ‘past’;
- misleiding: er wordt meer geoffreerd dan nodig, de klant heeft er toch geen verstand van, eenvoudiger of goedkopere oplossingen worden verzwegen;
- websitebouwers hebben vaak voorkeuren voor bepaalde systemen, en presenteren die voorkeur als ‘beste advies’;
- er zijn sterke prijsverschillen tussen websitebouwers onderling.
Met andere woorden: te duur, te vaag, te misleidend en niet op jouw wensen afgestemd.
Hoe los je dit op?
Door onafhankelijke adviseurs met kennis van zaken beschikbaar te stellen.
Zo simpel is het.
Ik ben gestart met het lanceren van Offertise. Offertise helpt klanten met het offertetraject voor websites. Medewerkers van Indigo Webstudio treden op als adviseur, stellen hiervoor de benodigde kennis beschikbaar, maar ons bureau zelf is uitgesloten van deelname als het gaat om het aanbieden van offertes.
De komende weken wordt druk gewerkt aan de bouw van de website voor Offertise. Naar verwachting zal de dienst medio september 2011 officieel van start gaan. Offertise is op Twitter te volgen op @offertise.
Wat zijn je voordelen?
- professioneel, onafhankelijk advies;
- financieel voordeel;
- rust;
- tijdbesparing;
- plezier in je website: ook op langere termijn.
Op 1 oktober 2011 is de website van Offertise live gegaan.