Waarom dit artikel?
De afgelopen weken liep ik tegen een aantal kwesties aan waar ik me flink aan heb geërgerd. Eigenaren van websites die de dupe zijn geworden van het in zee gaan met verkeerde website bouwers en/of hostingbedrijven. Ik gun iedere website bouwer en webhost zijn business, maar dan wel op een eerlijke en klantvriendelijke manier.
Voorbeeld
Iemand heeft domein, hosting, ontwikkeling van een website en een onderhoudscontract bij een webbouwer ondergebracht. De domeinnaam en hosting zijn ondergebracht bij een derde partij, waarbij de webshop eigenaar geen contractant is en dus niet beschikt over logingegevens. De webshop is betaald maar de klant heeft geen administrator login ontvangen. ‘Want’ zolang de webbouwer het onderhoud verricht (dat overigens niet naar behoren gebeurt) krijgt de klant beperkte toegangsrechten. De klant kan geen kant meer op, de webshop zit vol problemen en de conversie is naar een dieptepunt gedaald. Need I say more?
Hieronder een aantal waarschuwingen. Werkwijzen die tot zeer vervelende consequenties kunnen leiden.
Domeinregistratie
Geen enkele website bouwer kan je verplichten om je domein bij hen onder te brengen. Je bent vrij om je domein te registreren waar jij dat wilt. Als een domein moet worden verwezen naar hosting elders, al of niet bij de webbouwer, dan kan de partij waar je je domein hebt geregistreerd dat voor je in orde maken of je daarbij helpen. Realiseer je dat je, in geval van een conflict met je webbouwer, beter af bent als je domein bij een partij geregistreerd is die buiten jullie samenwerking staat.
Tenaamstelling domein
Als je een domein laat registreren, bij wie dan ook, dan behoort deze op jouw naam geregistreerd te worden. Jij bent de houder, niet je website bouwer of webhost. Zorg ervoor dat je zelf beschikt over de domeinnaam en dat jij ook degene bent die invloed heeft op domein-instellingen (verwijzing naar externe hosting) en het houderschap, zoals je dat noemt.
Logingegevens hosting
Bestel je ergens een hostingpakket? Dan heb je recht op de logingegevens die je toegang geven tot jouw hostingpakket. Hiermee bedoel ik logingegevens van het controlpanel. In het controlpanel zitten over het algemeen functies als:
- Het beheren van e-mailadressen
- Maken van backups en terugzetten van backups
- Beheer van databases en FTP-accounts
Logingegevens website
Op het moment dat je een website opgeleverd krijgt in WordPress, Joomla!, Drupal of ander pakket, dan ligt het voor de hand dat je de logingegevens krijgt. Dat kan een login met beperkte rechten zijn of een login met alle (beheerders-)rechten. Het verschilt per webbouwer welke je krijgt. Het komt vaak voor dat je beperkte rechten hebt als de website nog niet volledig is betaald. Als de website officieel is opgeleverd en je hebt betaald, en je hebt geen recht meer op een kosteloze nazorgperiode of een onderhoudscontract met specifieke voorwaarden, dan vind ik het vanzelfsprekend dat je onbeperkt toegang krijgt, dat wil zeggen een beheerderslogin.
Auteursrecht website
Het auteursrecht van een website ligt standaard bij de maker van de website. Voor details hierover verwijs ik je naar deze pagina over Auteursrecht en ICT. Met de komst van websites die worden ontwikkeld in open source pakketten als WordPress, Joomla!, et cetera zie je dat er vaak afwijkende afspraken worden gemaakt over auteursrecht van je website. Websites en webshops die ik oplever worden eigendom van de klant. Ik draag de auteursrechten op werk van mijn eigen team over aan de klant. Simpel gezegd: na oplevering en betaling van de website mag een klant met de site doen wat hij of zij wil. Wel is het zo dat het recht op eventuele kosteloze nazorg vervalt als een derde aan de website gaat sleutelen.
Laat je een website maken in WordPress of een ander open source pakket? Vraag vooraf na welke vrijheden je hebt in je website na oplevering.
Onderhoud na oplevering
Bij een aantal webbouwers heb je de optie om het onderhoud van je website (denk aan het updaten van de programmatuur en plugins) na oplevering uit te besteden. Ik adviseer je die beslissing pas te nemen als je website (bijna) klaar is. Als je webbouwer niet de partij is waar je op lange termijn mee verder wilt is het een optie om het onderhoud bij een andere partij onder te brengen.
Tips of aanvullingen?
Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit artikel? Plaats een reactie. Houd het netjes, reacties waarin namen worden genoemd om een persoon of bedrijf in diskrediet te brengen worden verwijderd.
en nog een tip:
teken alleen een offerte als je snapt wat erin staat!
stuur t desnoods aan n andere webbouwer voor feedback om eventuele boevenstreken te ondervangen!
Nou, wat een ellende kan dat geven!
Heb nu te maken met de oude webbouwer/host van mijn nieuwe klant die zegt:
‘Jouw WordPress site hoeft niet geupdate te worden. Het risico dat er bij het updaten iets mis gaat is te groot.’ Klant heeft een login met beperkte rechten en kan zelf ook niet updaten.
Nu de rechten zijn opgerekt en updaten eindelijk mogelijk zou zijn, krijgt de klant de ftp gegevens niet. Nog steeds niet geupdate dus.
Duimen dat het goed blijft gaan tot t moment dat dit is uitgepraat en is verhuisd naar n fijne host 😉
Knoeiers.