Waarom dit artikel?
Regelmatig lopen we tegen kwesties aan die ons belemmeren om klanten goed te kunnen helpen en die vallen in de categorie ‘In het land der blinden is eenoog koning’.
Eigenaren van websites zijn de dupe geworden van een webbureau dat belangrijke items als logingegevens, licenties en digitale eigendommen bij zich heeft gehouden, met alle gevolgen van dien.
Ben je op zoek naar een webbureau? Neem onderstaande issues mee in je afweging of onderhandeling.
Voorbeeld uit de praktijk
Iemand heeft de domeinregistratie, hosting, ontwikkeling van een webshop, en een onderhoudscontract, bij een webbureau ondergebracht. Lekker makkelijk, alles onder één dak.
De domeinnaam en hosting worden door het webbureau ondergebracht bij een derde partij, waarbij de webshop-eigenaar geen contractant is en niet de beschikking krijgt over de logingegevens van de server. Want op die server staan alle klanten van het webbureau.
De webshop is na oplevering betaald maar de klant heeft geen administrator login ontvangen. ‘Want’ zolang de webbouwer het onderhoud verricht (dat overigens niet naar behoren gebeurde) krijgt de klant beperkte toegangsrechten. De klant kan geen kant meer op, de webshop zit vol problemen en de conversie is naar een dieptepunt gedaald. Need I say more?
Hieronder een aantal belangrijke aandachtspunten als je op zoek bent naar een webbureau. Voorkom dat zaken niet goed geregeld zijn en die kunnen leiden tot vervelende consequenties.
Ook interessant?
Hoe maak je een WordPress admin account aan via FTP?
WordPress account met beheerdersrechten Een nieuw gebruikersaccount aanmaken in WordPress is eenvoudig: Het enige wat je hoeft te doen is naar de pagina Gebruikers te […]
Domeinregistratie
Geen enkel webbureau kan je verplichten om je domein bij hen onder te brengen. Je bent vrij om je domein te registreren waar jij dat wilt. Als een domein moet worden verwezen naar hosting elders, al of niet bij het webbureau, dan kan de partij waar je je domein hebt geregistreerd dat voor je in orde maken of je daarbij helpen. Realiseer je dat je, in geval van een conflict met je webbureau, beter af bent als je je domein bij een partij hebt geregistreerd die buiten jullie samenwerking staat.
Tenaamstelling domein
Als je een domein laat registreren, bij wie dan ook, dan behoort dit domein op jouw naam geregistreerd te worden. Jij bent de houder, niet het webbureau of de webhost. Zorg ervoor dat je zelf beschikt over de domeinnaam, toegang hebt tot de DNS records en tot de houderschapsgegevens.
Logingegevens hosting
Bestel je ergens een hostingpakket? Dan heb je recht op de logingegevens die je toegang geven dat hostingpakket. Hiermee bedoel ik logingegevens van het controlpanel. In het controlpanel zitten over het algemeen functies als:
- Het beheren van e-mailadressen
- Maken van backups en terugzetten van backups
- Beheer van databases en FTP-accounts
We hebben de afgelopen jaren diverse keren voorbeelden gezien van webbureaus die geen tijd of zin meer hadden, de business verwaarloosden en daardoor niet of nauwelijks meer bereikbaar waren. Heb je bij zo’n partij geen volledige controle over je eigen accounts en gegevens, dan wordt overstappen naar een andere partij wel erg ingewikkeld.
Logingegevens website
Op het moment dat je een website opgeleverd krijgt in WordPress, Joomla!, Drupal of ander systeem, dan ligt het voor de hand dat je de logingegevens krijgt. Dat kan een login met beperkte rechten zijn of een login met alle (beheerders-)rechten. Het verschilt per webbureau welke je krijgt. Het komt vaak voor dat je beperkte rechten hebt als de website nog niet volledig is betaald. Als de website officieel is opgeleverd en je hebt betaald, en je hebt geen recht meer op een kosteloze nazorgperiode of een onderhoudscontract met specifieke voorwaarden, dan vind ik het vanzelfsprekend dat je onbeperkt toegang krijgt, dat wil zeggen een login met onbeperkte rechten.
Auteursrecht website
Het auteursrecht van een website ligt standaard bij de maker van de website. Voor details hierover verwijs ik je naar deze pagina over Auteursrecht en ICT.
Met de komst van websites die worden ontwikkeld in open source pakketten als WordPress, Joomla!, et cetera zie je dat er vaak afwijkende afspraken worden gemaakt over auteursrecht van je website. Websites en webshops die wij opleveren zijn na financiële afrekening eigendom van de klant. We dragen de auteursrechten op werk van ons eigen team over aan de klant. Simpel gezegd: na oplevering en betaling van de website mag je met de site doen wat je wilt. Wel is het zo dat het recht op eventuele kosteloze nazorg vervalt als een derde aan de website gaat sleutelen.
Laat je een website maken in WordPress of een ander open source pakket? Vraag vooraf na welke vrijheden je hebt in je website na oplevering. We hebben diverse situaties gezien waarbij een klant wilde overstappen naar een ander bureau en dan ineens een paar duizend euro moesten aftikken voor het overnemen van het ontwerp van de website.
Licenties in eigen beheer
Een WordPress website maakt naast de (gratis) basissoftware gebruik van een thema en meerdere plugins. Vaak zitten daar betaalde licenties tussen: het WordPress thema is ergens aangeschaft, zo ook een aantal zogenaamde premium plugins.
Het is belangrijk dat een betaald WordPress thema op een eigen klantaccount wordt gekocht en niet via een account van een webbureau dat alle thema’s en plugins aanschaft met één account voor alle klanten.
Het webbureau zal namelijk nooit de logingegevens overhandigen van het account dat is gebruikt voor alle aan te schaffen thema’s en plugins. Als je overstapt naar een ander bureau dan ben je vaak genoodzaakt om de licentie waarvoor je al hebt betaald opnieuw moet kopen, en dan alsnog op een eigen account. Tenslotte heb je dergelijke licenties nodig om je aangeschafte WordPress onderdelen in de toekomst te kunnen updaten en/of een beroep te kunnen doen op support van de ontwikkelaar van de aankoop.
Onderhoud na oplevering
Bij veel webbureaus heb je de optie om het onderhoud van je website (denk aan het updaten van WordPress, thema en plugins) na oplevering uit te besteden. Ik adviseer je die beslissing pas te nemen als je website (bijna) klaar is. Als je webbureau niet de partij is waar je op lange termijn mee verder wilt dan is het een betere optie om het onderhoud bij een andere partij onder te brengen.
Tips of aanvullingen?
Heb je opmerkingen of aanvullingen op dit artikel? Plaats een reactie. Houd het netjes, reacties waarin namen worden genoemd om een persoon of bedrijf in diskrediet te brengen worden verwijderd.
maaike
en nog een tip:
teken alleen een offerte als je snapt wat erin staat!
stuur t desnoods aan n andere webbouwer voor feedback om eventuele boevenstreken te ondervangen!
maaike
Nou, wat een ellende kan dat geven!
Heb nu te maken met de oude webbouwer/host van mijn nieuwe klant die zegt:
‘Jouw WordPress site hoeft niet geupdate te worden. Het risico dat er bij het updaten iets mis gaat is te groot.’ Klant heeft een login met beperkte rechten en kan zelf ook niet updaten.
Nu de rechten zijn opgerekt en updaten eindelijk mogelijk zou zijn, krijgt de klant de ftp gegevens niet. Nog steeds niet geupdate dus.
Duimen dat het goed blijft gaan tot t moment dat dit is uitgepraat en is verhuisd naar n fijne host 😉
Knoeiers.