Er wordt het nodige geschreven over SEO (zoekmachine optimalisatie), maar wat zijn nou de meest gemaakte vergissingen op gebied van SEO? We hebben een top 10 voor je samengesteld:
1. Geen gebruik maken van de tag< title > tag
De < title > tag is niet alleen een belangrijk onderdeel waarin trefwoorden verwerkt kunnen worden, maar is bovendien de tekst die wordt weergegeven in de zoekresultaten waarin je website naar voren komt. Op het moment dat je in zoekresultaten tevoorschijn komt wil je natuurlijk dat je eigen pakkende tekst naar voren komt en wil je niet dat zoekmachines een willekeurig stukje tekst uit de pagina halen. tag is niet alleen een belangrijk onderdeel waarin trefwoorden verwerkt kunnen worden, maar is bovendien de tekst die wordt weergegeven in de zoekresultaten waarin je website naar voren komt. Op het moment dat je in zoekresultaten tevoorschijn komt wil je natuurlijk dat je eigen pakkende tekst naar voren komt en wil je niet dat zoekmachines een willekeurig stukje tekst uit de pagina halen.
2. Gebruik van de verkeerde keywords (trefwoorden)
Een veel gemaakte fout. Probeer je te verplaatsen in de bezoeker van de site;
de potentiële klant of geïnteresseerde voor je dienst, product of informatie. Op welke trefwoorden zou je zelf zoeken om hetgeen je aanbiedt te vinden, zonder al te veel kennis van eventuele vaktermen? Kies de keywords met zorg, stuk of 20 per pagina, zonder dubbele en zonder gebruik te maken van populaire termen die niets met de site inhoud te maken hebben.
3. Je blind staren op metatags
Er zijn mensen die zich blind staren op metatags en denken dat, als die eenmaal dik in orde zijn, het wel goedkomt met de vindbaarheid van de site. Helaas, metatags helpen maar er zijn veel factoren die van invloed zijn op zoekmachine resultaten. Metatags zijn maar een beperkt onderdeel in dat geheel en zeker niet de belangrijkste. Zorg dat ze in orde zijn maar besteed ook aandacht aan andere factoren die de resultaten kunnen verbeteren.
4. Gebrek aan trefwoorden in de content
Keywords zet je niet alleen in je metatags, maar zul je ook moeten gebruiken in de tekst en afbeeldingen op de pagina(‘s) zelf. Gebruik je trefwoorden zoveel mogelijk in je tekst en afbeeldingen, nog mooier is als je trefwoorden gebruikt als tekstlink. Afbeeldingen geef je niet een naam als bv img01.jpg maar beter is trefwoord.jpg.
Ook interessant?
Is SEOPress het beste alternatief voor Yoast SEO?
WordPress SEO Voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je website ben je aangewezen op een WordPress SEO plugin. WordPress heeft veel functies aan boord maar zoekmachine-optimalisatie […]
5. Afbeeldingen gebruiken als koptekst
Voor de “looks” wordt er nogal eens voor gekozen om plaatjes te gebruiken als koptekst. Het kan en ziet er visueel meestal leuk uit, maar houd er rekening mee dat de in de afbeelding verwerkte tekst niet gevonden wordt door zoekmachines. Meestal gaat het hier om een belangrijke titel, naam, slogan en de beste manier om dergelijke tekst in je site te verwerken is het definiëren als < h1 > en < h2 > format wordt door zoekmachines hoog ingeschaald!
6. Ondoordacht backlinken
Het is bij de meesten wel bekend dat linkbuilding erg belangrijk is voor je ranking, maar dat wil niet zeggen dat je als een kip zonder kop de aanval moet openen om overal waar maar mogelijk backlinks te vergaren zonder te kijken naar de overeenkomsten in thema tussen jouw site en die waar je gelinkt wil worden. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Je hebt meer aan 100 onderwerp-gerelateerde links van jouw site op andere sites, dan aan 1000 willekeurig gekozen backlinks.
7. Flash website zonder html versie
Een Flash website zonder een extra beschikbare html versie is niet bepaald een aanrader. Een Flash website kan door zoekrobots niet worden gelezen en dus niet worden geïndexeerd. Zorg er dus voor dat je naast je Flash website ook een html versie online hebt staan.
8. JavaScript in je navigatie
Je kunt JavaScript gebruiken voor je menu, zolang je je er maar van bewust bent dat zoekrobots dat niet kunnen lezen. Op zich is het geen probleem maar zorg er dan in ieder geval voor dat je een sitemap in je website verwerkt die zoekrobots kunnen gebruiken om de structuur van je site te “lezen”.
9. Gebrek aan vernieuwing
Het zou mooi zijn; je maakt een website, zorgt ervoor dat die qua inhoud geoptimaliseerd is en…klaar! Helaas werkt het niet zo. Je zult je website regelmatig moeten voorzien van updates en ook je ranking in de gaten blijven houden. Regelmatige updates zou je (bij gebrek aan andere nieuwe content) kunnen realiseren door een blog bij te houden of een nieuwsrubriek waarin je regelmatig berichten plaatst. Dat is niet alleen voor bezoekers interessant maar ook voor zoekmachines.
10. Slecht opgebouwde url’s
Niet onbelangrijk; zorg ervoor dat je url’s goed zijn opgebouwd, wat wil zeggen, probeer zo mogelijk de url op te bouwen uit trefwoorden. Yahoo hecht hier meer waarde aan dan Google, maar beiden hechten hier belang aan. Los van het nut voor zoekmachines oogt het ook beter dan pagina’s als page1.html of iets vergelijkbaars.
Hulp nodig bij zoekmachine-optimalisatie van je website of webshop?